I dette kursus ser vi på, hvad et marked i grunden er. Vi kigger på, hvem kunderne er og hvor betalingsvillige de er. Det gør det nemlig muligt at beregne potentialet for din forretningsidé: Størrelsen på markedet.
Når man bestemmer størrelsen på et marked, skelner man ofte mellem adressérbare og opnåelige markeder, så det kommer vi også rundt om. Afslutningsvis ser vi på markedets udvikling over tid via tendenser, PLC-kurven og konkurrenter.
Anden del fokuserer på, hvordan du kommunikerer til dit marked, til dine potentielle kunder. For kommunikation er en disciplin, du med fordel investerer energi i at dygtiggøre dig indenfor. Gode og præcise budskaber leveret overbevisende og på det rigtige tidspunkt er guld værd på din rejse.
Kurset består af 12 videoer med en samlet varighed på ca. 85 min.
Del 1 - Markedet
1. Er der hul i markedet?
Vi ser på, hvordan du spotter, om der er plads til dig på et marked.
2. Gå på jagt efter markedet
Vi ser på, hvordan du finder behov og betalingsvilje i markedet.
3. Hvorfor er markedets størrelse vigtig?
Markedets størrelse i kroner er et udtryk for dit forretningspotentiale.
4. TAM, SAM og SOM
Vi ser på forskellene mellem adresserbare og opnåelige markeder.
5. Market Sizing
Vi ser på, hvordan man beregner størrelsen på et marked.
6. Markedstendenser
Markeder udvikler sig over tid og du lærer her at forstå tendenser.
7. Product Life Cycle (PLC-kurven)
Vi ser på et produkts livscyklus og de muligheder, det giver.
8. Konkurrenter
Vi ser på, hvordan du håndterer og orienterer dig ift. konkurrenter.
Del 2 - Kommunikation med kunderne
1. Kommunikation er vejen frem
Kommunikation er måden at nå kunder og samarbejdspartnere på.
2. Din hjemmeside er dit visitkort
En tydelig hjemmeside med klare budskaber er guld værd.
3. Det visuelle udtryk - og indtryk
En tydelige visuel identitet skaber kant i markedet.
4. Sæt dig i kundens sted
Du skal forstå dine kunder og hvordan de gerne vil tales til.