Jeg har valgt at tage kurset set fra 2 vinkler: 1. som borger der har oplevet systemet indefra. 2. som bisidder for mere end 100 borgere gennem de seneste 20 år.
Kurset giver mange gode råd til hvad det er man skal have i tankerne når man forbereder sig til møder med sagsbehandlere i kommunen. Kurset kommer godt omkring problematikker, men viser samtidig hvor komplekst det er at være "fanget" i systemet, især det at være i et system hvor tid ikke eksisterer (kun når man falder for sygedagpengeperiode).
Jeg har netop været med som bisidder i Rehabiliteringsteamet for borger der har været sygemeldt og siden ressourceforløb. Her brugte jeg kurset som forberedelse til mødet, men i og med, at teamet hurtigt sporede sig ind på at der ikke var resterhvervsevne hos borgeren, så var det bare med ikke sige noget. Sagsforløbet tog mere end 5 år, og det er et godt eksempel på hvor hårdt det er som borger at blive fastholdt i systemet, arbejdsprøvninger, praktik mm..
Hvis man tager kurset "Sådan får du maximal indflydelse på din sag i kommunen" som borger der er inde i systemet, så er det hårfin balancegang. Man vil gerne bruge lovgivning/regler/serviceydelser (som sikkert er forskellig fra kommune til kommune), på den anden side, så vil man nødig være modspiller til sagsbehandler. Det kan helt sikkert være udfordring hvis der sidder klient der er bedrevidende end sagsbehandleren.
Kurset viser hvor vigtigt det er at have bisidder med på sidelinjen.